An Analysis of the Students' Difficulties in Changing Active to Passive Sentence at the Second Grade of SMKN 2 Kotabumi Academic year 2022/2023
Abstract:
ABSTRACT
The students are sometimes had difficulties in learning active and passive sentence. When the students learn it, they had difficulty in understanding active and passive sentence. The purpose of this study was to find out the students’ difficulties in changing active to passive sentence at second grade of SMK Negeri 2 Kotabumi in academic year 2022/2023. The researcher used a descriptive qualitative research method. The source of the data for this research were taken from the second grade of management one class in SMKN 2 Kotabumi. The technique of data collection in this research were interview and documentation. The results of this study showed that the students had difficulties in changing active to passive sentence. Based on the result of interview and documentation of the data, the researcher found that 10 students had difficulty in using auxiliary verb. 10 students also had difficulty in using past participle. Then, 7 students also had difficulties in changing subject and object, The researcher found that the most dominant kind in this research was difficulty in changing auxiliary verb and difficulty in changing past participle.
Keywords: Passive Sentence, Analysis, Students’ Difficulties
ABSTRAK
Siswa terkadang memiliki kesulitan dalam mempelajari kalimat aktif dan kalimat pasif. Ketika siswa mempelajarinya, mereka memiliki kesulitan dalam memahami kalimat aktif dan kalimat pasif. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui kesulitan siswa dalam mengubah kalimat aktif ke kalimat pasif pada siswa kelas dua di SMK Negeri 2 Kotabumi pada tahun ajaran 2022/2023. Peneliti menggunakan metode kualitatif deskriptif. Sumber data penelitian ini diambil dari siswa kelas dua perkantoran satu di SMKN 2 Kotabumi. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini yaitu interview dan dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa siswa memiliki kesulitan dalam mengubah kalimat aktif ke kalimat pasif. Berdasarkan hasil wawancara dan data dokumentasi, peneliti menemukan bahwa 10 siswa memiliki kesulitan dalam menggunakan auxiliary verb. 10 siswa juga memiliki kesulitan dalam menggunakan past participle. Kemudian, siswa juga memiliki kesulitan dalam mengubah subjek and objek. Terdapat 10 siswa mengalami kesalahan dalam mengubah subjek dan objek. Peneliti juga menemukan bahwa jenis kesulitan yang paling dominan di penelitian ini adalah kesulitan dalam menggunakan auxiliary verb dan kesulitan dalam menggunakan past participle.
Kata Kunci : Kalimat Pasif, Analisis, Kesulitan Siswa